٠ محصول در سبد خرید شما ثبت شده ٠تومان
avatar دانلود اپلیکیشن

آمانسیو اورتگا


رایگان



باربری که میلیاردر اسپانیا شد!

آمانسیو اورتگا، (به اسپانیایی:Amancio Ortega) (زاده 28 مارس 1936) تاجر اسپانیایی، فعال در صنعت مد و موسس شرکت ایندیتکس می‌باشد. وی در حال حاضر، بعنوان سومین فرد ثروتمند جهان و ثروتمندترین فرد در اسپانیا شناخته می‌شود.

اورتگا مالک و موسس فروشگاه‌های زارا و حدودأ صد برند و مغازه‌های خرده‌فروشی لوازم جانبی و پوشاک نیز می‌باشد. میزان دقیق دارایی‌های اورتگا، نامشخص است، ولی مجله فوربز در رتبه‌بندی سال 2012 در فهرست ثروتمندترین افراد جهان، دارایی‌های وی را معادل 37،5 میلیارد دلار دانسته است. درحالی‌که در همین سال، فهرست میلیاردرهای بلومبرگ، آمانسیو اورتگا را، بعنوان سومین شخص ثروتمند جهان معرفی نموده و میزان دارایی‌های او را 58 میلیارد دلار برآورد کرده است. اورتگا، در حال حاضر با همسر دوم خود در یک آپارتمانی در مرکز شهر لاکرونیا، گالیسیا، اسپانیا زندگی می‌کند.

احتمالا شما هم با مارک کفش و لباس ZARA آشنا هستید و شاید هم صاحب یکی از اقسام پوشیدنی ها با این مارک معتبر باشید.

شرکت ZARA سومین فروشگاه زنجیره ای کفش و لباس را در اختیار دارد و موسس آن پیژامه دوز سابق و باربر یک مغازه لباس فروشی، به نام آمانسیو اورتگای اسپانیایی است. شاید برای خیلی ها عجیب باشد در دنیایی که مد، لباس و کفش دائما از ایتالیا و فرانسه نشات می گیرد، سومین عرضه کننده ی کفش و لباس جهان یک اسپانیایی است.

آمانسیو اورتگا، در حال حاضر در هفتمین دهه زندگی خود قرار دارد. وی با ZARA توانسته است ثروتی بیش از 24 میلیارد دلار جمع آوری کند و خود را در رده ی بیست و دوم ثروتمندترین افراد جهان قرار دهد. ثروتمندترین مرد اسپانیا در 28 مارس 1936 به دنیا آمد. آمانسیو اورتگا موسس و رییس INDITEX GROUP است.

INDITEX GROUP یک شرکت بزرگ اسپانیایی است که متشکل از بزرگترین گروه های مد و طراحی در دنیاست. این شرکت عظیم تقریبا 100 شرکت را تحت نظر خود دارد که اساسا در زمینه ی طراحی لباس، تولید پوشاک و عرضه ی انواع پوشاک فعالیت دارد.

INDITEX GROUP بیش از دو هزار فروشگاه فعال سراسر جهان دارد و تولیداتی با مارک های BESHKA DUTTI,  ZARA HOME, PULL BEAR, ZARA STRADIV ARIUA OYSHO, MASSIOM را به مشتریان خود عرضه می کند. تمامی طراحی، دوخت، تولید و عرضه لباس های INDITEX توسط همین شرکت صورت می گیرد.

شاید یکی از نکاتی که باعث شده است ZARA بتواند سومین تولید کننده پوشاک شود، نوآوری به موقع آن باشد. فروشگاه های ZARA هر هفته شاهد عرضه ی دو محصول جدید هستند. اولین فروشگاه ZARA درهای خود را در سال 1975 به روی مشتریان خود در لاکورونا، اسپانیا باز کرد. این شهر، اکنون دفتر مرکزی ZARA را در خود جای داده است.

امروز ZARA بازارهای جهانی را تسخیر کرده است و در اکثر شهرهای مطرح جهان شعبه دارد. فروشگاه های ZARA را می توان در خیابان پنجم نیویورک، خیابان معروف شانزه لیزه پاریس، خیابان ریجنت استریت لندن و یا مرکز خرید شیوبای توکیو پیدا کرد.

آمانسیو اورتگا اکنون با همسر دوم خود در آپارتمان لوکسی در شهر آکورونا زندگی می کند. وی که در شهر لیون به دنیا آمده، در سن 14 سالگی کار خود را در یک مغازه ی لباس فروشی به عنوان باربر در شهری که اکنون در آن ساکن است آغاز کرد.

آمانسیو که حتی دوران دبیرستان خود را هم به پایان نرسانید، در سال 1963 شرکت CONFECCIONS COA را که لباس خانگی تولید می کرد، تاسیس کرد. او در سال 1975 و به دنبال تجربه ای که در این شرکت کسب کرده بود، اولین فروشگاه خود را که بعدها شهرت جهانی پیدا کرد، یعنی ZARA، را تاسیس کرد.

آمانسیو اورتگا با آن که ثروتمندترین مرد اسپانیا به شمار می رود، علاقه ی چندانی به مطرح شدن در رسانه های عمومی از خود نشان نمی دهد. او برخلاف اروپایی ها از زدن کراوات خودداری می کند و دوست دارد غیررسمی لباس بپوشد. شلواری که او بیشتر به تن دارد، از جنس جین و به رنگ آبی است.

او در حوالی سال 2000 برای گرم کردن تنور تبلیغاتی شرکت اش که در شرف ورود به بازار بورس بود، برای مدت کوتاهی خود را در دید رسانه های گروهی قرار داد اما در عین حال همچون دفعات پیش از انجام هرگونه مصاحبه سرباز زد.

هنوز معلوم نیست دلیل این رفتار مرموزانه آمانسیو چیست. اما رازداری و سری بودن اقداماتش، که شک خیلی ها را برانگیخته است، به چاپ کتابی درباره ی او با نام Amancio Ortega: Decero A ZARA انجامیده است.

پدر اورتگا کارمند شبکه ی ریلی بود و خود او به دست آوردن ثروت فعلی اش را باید مدیون همسر اولش، روزالیا میرا باشد.

راز موفقیت برند زارا
در سال 1975 اولین فروشگاه زارا توسط آمانسیو ارتژا (Amancio Ortega ) در یک خیابان مرکزی در جنوب شهر کرونا (Coruña ) در اسپانیا احداث شد. پس از موفقیتی که در فروش اولین مغازه مشاهده شد ارتژا شروع به احداث مغازه‌های جدید در سراسر اسپانیا کرد و در سال 1980 شروع به گسترش این برند در حیطه بین‌المللی كرد اما دلیل موفقیت او چه بود؟
سیاست اول: سرعت
لباس‌ها را داغ، داغ بخرید! 
مهمترین ویژگی زارا، سرعت فوق‌العاده آن در ارائه مدهای جدید است. برای زارا، فاصله تصمیم گرفتن در جهت تولید یک لباس تا آماده کردن آن تنها یک ماه است اما این فرآیند برای رقیبان او 4 تا 12ماه به طول می‌انجامد. نتیجه چه می‌شود؟ زارا به سرعت ذائقه روز مردم را می‌فهمد و محصولات مورد نظر را ارائه می‌کند در حالی که رقیبانش مجبورند حدس بزنند مردم طی یک سال آینده خواهان چه مدی خواهند بود.
سرعت موجود چگونه ایجاد شده است؟ 
قدم اول: حدس زدن ذائقه بازار 
هر روز، سیل ایمیل‌ها و تلفن‌هایی که حاوی نظرات مختلف هستند از طرف فروشگاه‌ها به سردفتر زارا سرازیر می‌شود. همچنین مشخصات کالاهای خریداری شده توسط مشتری‌ها به صورت آنلاین در اختیار سردفتر قرار می‌گیرد. علاوه بر این گروه‌های تحقیقاتی زارا در دانشگاه‌ها، خیابان‌ها و خلاصه تمام نقاط شهر نوع پوشش افراد را زیر نظر می‌گیرند. به این ترتیب تیم طراحی زارا می‌فهمد مردم در حال حاضر خواهان چه مدی هستند.

قدم دوم: تصمیم‌گیری 
بعد از اینکه تیم طراحان زارا مشخصات مد جدید را در نظر گرفت با تیم تجاری به گفت‌وگو می‌نشیند و با ارائه این مشخصات و همچنین تعیین پارچه مورد نظر برای تهیه لباس، هزینه تولید تخمین زده می‌شود و درباره قیمت نهایی تصمیم اتخاذ می‌شود.
قدم سوم: تولید 
پس از تعیین هدف نهایی، قدم بعدی اقدام برای تولید است. از آنجا که پارچه مورد نظر همیشه در انبار زارا موجود است و بین تیم‌های تصمیم‌گیرنده و انبار، بعد مسافت وجود ندارد، با کمترین اتلاف وقت فرآیند برش الگو شروع می‌شود. برش الگو توسط دستگاه‌های مجهز اتوماتیک صورت می‌پذیرد و سپس تکه‌های پارچه بریده شده برای دوخته شدن به کارگاه‌های خیاطی سرازیر می‌شوند. این کارگاه‌ها که هیچ یک تحت مالکیت زارا قرار ندارند، اغلب در گالیسیا و پرتغال شمالی قرار دارند.
بنابراین بیش از 11000 خیاط که در این 350 کارگاه کار می‌کنند، تنها در عرض چند روز این تکه پارچه‌ها را به هم می‌دوزند و لباس‌ها را تهیه می‌کنند.

قدم چهارم: توزیع 
پس از اینکه لباس‌های مورد نظر تهیه شده و به بخش توزیع منتقل شد، بخش توزیع قوی زارا، تنها در عرض 48 ساعت لباس‌های مورد نظر را به مغازه‌ها می‌رساند. سیستم حمل و نقل زارا حتی‌الامکان از مداخله انسان جلوگیری کرده و با کمترین اتلاف وقت و به صورت مکانیزه عمل توزیع را انجام می‌دهد.
این گونه است که در هر هفته، دو بار مدهای جدید به مغازه‌های زارا وارد شده، چهره مغازه را تغییر می‌دهند و خریداران را به سمت خود می‌کشند.
چهار مرحله‌ای که سرعت مثال‌زدنی زارا را باعث می‌شوند عبارتند از:
1- تصمیم گیری سریع تیم تجاری و طراحی برای تعیین نوع پارچه مورد نیاز،مشخصات لباس و قیمت نهایی به بحث می نشینند
2- کنترل موجودی پارچه رنگ کردن و تکمیل تهیه لباس
3- توزیع
4- در نظر گرفتن رفتار خرید و ذائقه مردم در نقاط مختلف شهر
در نتیجه اگر هر سه،چهار روز یک بار به مغازه‌های زارا سر بزنید خواهید دید که چهره آنها کاملاً تغییر کرده و اثری از مدهای قدیمی‌ در آنها دیده نمی‌شود زیرا محصولات جدید هفته‌ای دوبار به مغازه‌های زارا ارسال می‌شوند.

سیاست دوم: ایجاد ولع در مشتری! 
اگر وارد یک مغازه شوید و ببینید تمام قفسه‌ها از لباس مورد علاقه‌تان با قیمت بالا پر است چه می‌کنید؟ احتمالاً صبر می‌کنید تا با قیمت ارزان‌تری آن را تهیه کنید اما اگر ببینید تعداد محدودی از آن لباس‌ها در مغازه وجود دارد و ممکن است تا یکی ، دو روز آینده خبری از آنها نباشد چه؟ اگر آن لباس را بخواهید هر طور شده سعی می‌کنید آن را تهیه کنید.
این دومین سیاست فروش زاراست. زارا با تولید تعداد معدودی از یک لباس، در مشتری نوعی ولع ایجاد کرده و به این ترتیب محصولاتش را به سرعت به فروش می‌رساند. در ضمن اگر از یک مدل استقبال قابل توجهی نشد، ضرر زیادی متحمل نمی‌شود.

سیاست سوم: تنوع طرح
تعداد کمتر، تنوع بیشتر
رمز سوم موفقیت زارا، تنوع فوق‌العاده در طراحی محصولات است. همان‌طور که ذکر شد زارا هر هفته دوبار فروشگاه‌هایش را با محصولات جدید پر می‌کند و به این ترتیب مشتری‌ها را به سمت خود می‌کشد. این شرکت همیشه محصولات جدیدی برای ارائه دارد و در سال 12000 مدل ارائه می‌کند.
این سه کلید که ذکر شد برای این است که اجناس در مغازه‌ها باقی نمانند و زارا مجبور نباشد آنها را به قیمت ارزان بفروشد و به این ترتیب ضرر نکند. خیلی کم پیش می‌آید که محصولات زارا باقی بمانند و به فروش نروند.
اما آیا رمز موفقیت زارا تنها همین است؟ خیر! 
زارا - Zaraملاک دیگری که زارا را از رقیبانش متمایز می‌کند این است که این تولیدکننده حجم عمده‌ای از محصولاتش را در کشور تولیدکننده می‌فروشد. 80 درصد محصولات زارا در قاره اروپا عرضه می‌شوند در حالی که 50 درصد آن مختص خود اسپانیا است. بدین ‌ترتیب این شرکت با صرف هزینه کمتر و کنترل بیشتر روی بازتاب تولیداتش آنها را عرضه می‌کند. در حالی که رقیبان زارا بخش اعظم محصولات‌شان را به کشورهای آسیایی می‌فرستند.
کیفیت، ضامن موفقیت
علاوه بر استراتژی‌های فوق، نمی‌توان کیفیت محصولات زارا را نادیده گرفت. یک تیم 200 نفره طراحی خلاق و هوشمند و همچنین تجهیزات پیشرفته برش، رنگرزی، تکمیل و تهیه بهترین پارچه‌ها و اعمال نظارت دقیق بر فرآیند تهیه البسه منجر به تولید محصولاتی با کیفیت بالا می‌شوند. 
کاهش هزینه‌های اولیه 

اما تدارک این ملزومات نیاز به صرف هزینه بالایی خواهد داشت. چگونه می‌توان هزینه‌های اولیه تولید پوشاک را کاهش داد. همان‌طور که گفتیم، کارگاه‌های دوزندگی که محصولات زارا در آن تولید می‌شوند، تحت تملک این شرکت قرار ندارند و در شهر گالیسیا و همچنین شمال پرتغال قرار دارند. خیاطانی که در آنها کار می‌کنند، دختران جوان و زنانی هستند که کارگر غیر رسمی‌ به شمار می‌آیند و به این شغل به عنوان شغل دوم نگاه می‌کنند. حقوق این کارگران کمتر از نیمی ‌از حقوق یک یک تیم 200 نفره طراحی خلاق و هوشمند و همچنین تجهیزات پیشرفته برش، رنگرزی، تکمیل و تهیه بهترین پارچه‌ها و اعمال نظارت دقیق بر فرآیند تهیه البسه منجر به تولید محصولاتی با کیفیت بالا می‌شوند.کارگر صنعتی است.
آیا می‌دانید
تبلیغات، نزدیک به صفر! 
سیاست زارا برای تبلیغ، انتخاب کردن محل‌های پر رفت و آمدی است که بیشتر مورد توجه هستند. این شرکت به صرف هزینه برای تبلیغ اعتقادی ندارد و این هزینه را صرف انجام امور اجرایی می‌کند. زارا تنها 0.3 درصد از فروشش را صرف تبلیغ می‌کند در حالی که این میزان برای رقیبانش 3.5 درصد است.
راز ثبات در کیفیت 
زارا برای ایجاد ثبات در کیفیت محصولاتش ترفند جالبی دارد. این شرکت مقدار مورد نیاز پارچه برای فصول سال را از اسپانیا، خاور دور، هند و موروکو به صورت رنگ نشده خریداری می‌کند و بنابر فصل و نوع محصول درخواستی عملیات رنگرزی و تکمیل را روی آن انجام می‌دهد زیرا کیفیت پارچه تولیدی توسط کارخانه بعد از گذشت مدتی و با تغییر شرایط تولید تغییر می‌کند. پس زارا با این کار در کیفیت محصولاتش یکنواختی ایجاد می‌کند. همچنین به این ترتیب زارا می‌تواند پارچه‌ها را به میل خود رنگرزی و تکمیل کند.
حراج، تنها دوبار در سال 
همان‌طور که ذکر شد، زارا سیاست‌های فروش هوشمندانه‌ای را در جهت کاهش راکد ماندن محصولات در پیش گرفته است. بنابراین تنها 18 درصد محصولاتش در فصل مقرر به فروش نمی‌روند و مجبور است آنها را در حراجی‌ها بفروشد که این میزان برای رقیبانش 35 درصد یعنی دو برابر است. زارا در سال تنها دو بار حراج دارد که مدت زمان آنها بسیار اندک است.
مالکیت، تنها در انحصار شرکت 
مالکیت مغازه‌های زارا در انحصار این شرکت است و تنها در کشورهایی که طبق قانون افراد خارجی حق داشتن کسب و کار را دارا نمی‌باشند، زارا مالکیت مغازه‌ها را به افراد مقیم واگذار می‌کند.
(باکس)
تیم طراحی 200 نفره زارا هر ماه 1000 مدل جدید ارائه می‌کند. به عبارت دیگر هر نفر از افراد این تیم در هفته یك تا دو مدل جدید طراحی می‌کند. از هر یک از این مدل‌ها 200 هزار تا 300 هزار لباس تولید می‌شود. اگرچه سایر تولید‌کنندگان تعداد خیلی بیشتری از هر یک از مدل‌های خود تولید می‌کنند و به این ترتیب هزینه‌های طراحی و تولید را جبران می‌كنند اما زارا با ترکیب سیاست‌های فروش و سود بیشتر، این کمبود را جبران می‌کند.
تمرکز مراحل تولید و توزیع در بعد مسافت کم، زارا را قادر ساخته است تا با کمترین اتلاف وقت و با بیشترین کنترل، محصولات خود را تولید کرده و به دست مشتریانش برساند. همان‌طور که گفته شد زارا نیمی ‌از محصولاتش را در اسپانیا توزیع کرده و با قیمتی 17 تا 20 بار بیشتر از کشورهای آسیایی به فروش می‌رساند. این شرکت تنها 24 درصد از محصولاتش را به کشورهای آسیایی، آفریقایی و سایر نقاط دنیا عرضه می‌کند، در حالی که سایر تولیدکنندگان معروف پوشاک در دنیا محصولات‌شان را به طور کامل در کشور دیگری تولید و عرضه می‌کنند و بیشتر کشورهای ارزان قیمت آسیایی را برای این کار انتخاب می‌کنند.

نظرات

همین حالا به ما بپیوندید

ایجاد حساب کاربری